Sunday 14 April 2013

Homestay Sungai Lembing

Assalamualaikum, pembaca-pembaca blog sekalian berdirinya saya disini adalah untuk!  erkkkkk! macam pidato sudahh, Hehe padahal dah berhabuk blog ni kan. . sorry yer! 
sebagai bonus daku hadiah kan satu cerita dan pengalaman saya ketika berada di Homestay Sungai Lembing, Pahang ! 

Homestay Sungai Lembing adalah sebuah bandar perlombongan bijih timah 42 km sebelah barat laut dari Kuantan di Pahang, Malaysia. Lembing adalah Melayu lembing, dan "Sungai" ertinya sungai. 

Per legenda tempatan, pemerintah tempatan menyaksikan visi lembing di dalam sungai berdekatan dan dengan itu dinamakan bandar selepas wawasan ini. Sehingga tahun 1970-an, Sungai Lembing adalah pengeluar utama bijih timah bawah tanah. Bandar Sungai Lembing dibangunkan dalam tahun 1880-an apabila British menubuhkan industri perlombongan bijih timah, walaupun sejarah perlombongan di kawasan ini meliputi lebih jauh ke belakang. Dari tahun 1891, Pahang Consolidated Company Limited (PCCL), yang berada di bawah kawalan British, mempunyai pajakan 77 tahun untuk melombong kawasan itu. PCCL berjaya lombong dari 1906 sehingga pembubaran pada tahun 1986 apabila harga bijih timah dunia runtuh.Lombong pit ditutup pada tahun 1986 disebabkan oleh kos operasi yang tinggi dan hasil yang rendah, tetapi semasa zaman kegemilangannya mereka, mereka adalah antara yang terbesar dan paling dalam di dunia. 

Di homestay ini , terdapat pelbagai tempat-tempat yang menarik antaranya Muzium Sungai lembing, Terowong Sungai Lembing, Pusat Perkelahan Pasir Kubur, dan juga pelbagai lagi tempat-tempat yang lain.

jommm, gambar time! 



ketika majlis perasmian 



click ! click ! 


get ready untuk berarak ke dewan teater


gotong royong 


Pusat Perkelahan Pasir Kubur 


Hari ini, bandar Sg Lembing adalah penurunan walaupun ia pernah bandar terkaya di Pahang, yang dikenali sebagai El Dorado di Timur. Dalam tahun 1940-an kira-kira 1400 orang yang bekerja di lombong. Hari ini banyak rumah kedai kayu yang ditutup dan orang berpindah dari sini. Pekan ini diliputi kawasan sungai, dan jalan utama di tebing kanan dibahagikan oleh saluran pokok megah. Pada akhirnya, sebuah bangunan kayu lama menghadap padang di mana permainan kriket dan lain-lain aktiviti sosial telah diadakan.

selepas bergotong-royong di pusat perkelahan pasir kubur , keesokkan harinya kami bergerak menuju ke Bukit Panorama , 
Bukit Panorama terletak di tengah-tengah pekan sungai lembing, dan harus mendaki dengan mengunakan anak-anak tangga, dan ianya sangt mencabar fizikal dan juga mental .



permandangan Indah di Puncak Bukit Panorama 


Alam Semulajadi Ciptaan Tuhan 



anak-anak tangga yang perlu di daki untuk sampai di Puncak Bukit Panorama




Selepas turun dari Bukit Panorama, kami semua berjalan kaki sepanjang 1 km untu ke Muzium Sungai Lembing,  Sebuah muzium menonjolkan industri perlombongan bijih timah telah dibuka pada tahun 2003. Muzium ini terletak di sebuah banglo lama yang pernah digunakan oleh pengurus lombong. Muzium ini menempatkan koleksi artifak perlombongan.














Dan selepas itu , kami bergerak pula ke sebelah muzium iaitu terdapat satu terowong Bijih Timah. Jumlah panjang terowong ialah 322 km, dengan kedalaman antara 610 m dan 700 m.Ini adalah salah satu pengalaman yang bermakna dalam hidup kami semua adalah kerana dapat merasai pengalaman baru yang tidak dapa dilupakan sampai bila-bila .


























Semua gambar dia atas adalah suasana dia dalam terowong tersebut, Jika anda mahu lihat lebih lagi silalah melawat ke Sungai Lembing :) 

selepas melawat ke terowong bijih timah, kami terus pula ke Pusat Pemulihan Orang Cacat ( PPOC ) . Mesti anda akan rasa bosan jika anda mendengarnya bukan ?? Don't just a book by it's cover ! 

jangan pandang sebelah mata, Pusat Pemulihan Orang Cacat ini sememangnya menarik untuk dilawati , ini kerana ianya terdapat pusat untuk proses membuat sampul surat Rasmi (Urusan Seri Paduka Baginda) , ada ternakan rusa, boleh menunggang kuda, boleh menikmati karipap rusa, bebola rusa dan bagi makan rusa :) semua rusa. . HEHE. . 


bebola rusa 


karipap rusa






Cik Tam 




Sememangnya , Kampung Sungai lembing adalah salah satu tempat pelancongan menarik yang boleh dikunjungi oleh para pelancong. Malahan , setiap kali cuti sekolah akan ramai para pelancong yang datang melawat di Homestay ini ! 

Jadi ?? Jom Melancong ! 


NKAR

No comments:

Post a Comment