Thursday 31 January 2013

Johor Darul Takzim



Bismillah pembuka bicara...hehe
Dee merupakan ahli kumpulan ni,,baiklah,jom selidik ke Kota Tinggi!!

Kota Tinggi merupakan tempat kelahiran Dee.
Hari ni Dee nak cerita sikit suatu tempat ni..
mesti tertanya-tanya kan??haha...

Jeng jeng jeng!!!D to the E to the S to the A to the R to the U..DESARU??
haha....meh sini Dee ceritakan kat u ollsss...



Pantai Desaru




Pantai Desaru adalah antara yang terbaik di Johor. Ramai pengunjung yang datang kembali bersetuju bahawa pemandangan pantai berpasir putih merupakan daya tarikannya.




Pantai yang bersih, dibarisi dengan pepohon ru sepanjang 25 kilometer. Di sini, pengunjung boleh menikmati aktiviti seperti memancing, berperahu, renang, kembara denai serta aktiviti luar lain yang menyeronokkan.

Ambillah peluang untuk berehat, sambil mendengar deruan ombak dan menikmati tiupan angin.

Pelbagai pilihan hotel, resort dan chalet di kawasan ini, menjadikan penginapan mudah dan selesa.


Dusun Buah-Buahan Desaru




Terletak di atas 100 ekar tanah, Ladang Buah-buahan Desaru menjanjikan masa yang menyeronokkan kepada para pengunjung di samping mempelajari tentang buah-buahan tropika negara. Dengan lebih 100 jenis buah-buahan tropika, 10 spesis tumbuhan, zoo, kolam ikan koi dan tarikan lain, lawatan di sini menjanjikan satu pengalaman yang menarik untuk seisi keluarga.

Belajar cara-cara untuk memilih buah-buahan yang baik, dan cuba rasai buah-buahan tempatan seperti nangka, limau madu, air jambu batu, durian Belanda, dan ya, raja buah-buahan - durian. Anda boleh membeli buah kegemaran anda. Amalan pertanian yang baik memastikan bahawa buah-buahan di sini adalah kualiti tertinggi.

Ladang Buah-buahan Desaru yang diselenggara dengan baik mendapat anugerah khas pada tahun 2006 daripada Kementerian Pertanian Malaysia, Hortikultur dan Agro-Pelancongan (MAHA) sebagai tapak pelancongan pertanian yang terbaik di Malaysia. Justeru itu, adalah tidak menghairankan bagi ladang itu terus menerima pelancong dari seluruh dunia.

Datang untuk lawatan separuh hari, atau menghabiskan waktu semalam atau dua dengan pakej yang ada. Dibuka mulai jam 8 pagi hingga 6 petang setiap hari. Tempahan awal dalam kumpulan adalah disyorkan.



Muzium Nelayan Tanjung Balau




Nelayan yang tinggal di pantai timur menggunakan beberapa teknik lama untuk menangkap ikan. Ada yang merujuk kepada bulan sementara yang lain melihat kaki langit untuk menyaksikan perubahan udara.



Untuk mengetahi lebih banyak kepercayaan tahyul dan lain-lain kisah menarik penduduk tepi laut dan cara menangkap ikan yang digunakan, lawati muzium nelayan yang unik ini.








Terletak di utara Desaru, Muzium Nelayan Tanjung Balau dibangunkan oleh Lembaga Pembangunan Johor Selatan (KEJORA). Ia sebahagian daripada projek pembangunan di perkampungan nelayan Tanjung Balau.




Terdapat banyak artifak dipamerkan termasuk jaring ikan dan takal, dengan replika autentik yang digunakan.

Terdapat juga bot tradisional yang dihias, rakit dan buritan yang digunakan nelayan tempatan.







cukup lah rasanya sampai sini je Dee ceritakan,,
harap dapat membantu serba sedikit bagi yang ingin mengetahui Desaru,,
jumpe lagi di lain hari dan waktu,,bye..XOXO

#dee_kazuko makoto ^_^

No comments:

Post a Comment